Izrada razrednog etičkog kodeksa ponašanja
(prijedlog razrednicima za početak nastavne godine)
U tzv. piramidi etičkog kodeksa škole razredni odjel je osnovna, prva i ishodišna razina. U njemu se izravno susreću i komuniciraju učenici, nastavnici i roditelji. Kompleksnost te komunikacije pretpostavlja i određena pravila koja je potrebno utvrditi jer prelazak utvrđenih granica znači i gubitak kontrole i svojevrsnu anarhiju koju je ponekad teško vratiti u zadane okvire.
Etički kodeks se temelji na moralu i savjesti svakog pojedinca. On nastaje u dijalogu i motiviran je unutarnjim obvezivanjem sudionika koji ga donose. U etičkom kodeksu ponašanja kvaliteta komunikacije zauzima najznačajnije mjesto. Stoga bi bilo dobro na početku školske godine nekoliko sati razrednog odjela posvetiti izradi takvog segmenta etičkog kodeksa ponašanja za razredni odjel.
On obuhvaća:
- očekivanja od razrednika
- očekivanja od sebe
- očekivanja od roditelja (u odnosu sa školom)
- povjerenje
- očekivanja od predmetnih nastavnika
- odnos prema imovini
- ponašanje izvan nastave (odmori)
- ponašanje izvan škole (izleti)
No prije svega potrebno je izvršiti predradnju koja otvara vrata komunikaciji i koja vas predstavlja učenicima kao osobu određenih moralnih načela. Učenicima je vrlo važno već na početku znati ˝na čemu su˝. To je i temelj dobre komunikacije između razrednika/razrednice i učenika.
1. Ono što ću vam reći o sebi
Reći ćete kakva ste osoba, koje ljudske osobine cijenite, koje ne i zašto, kakav je vaš odnos prema radu (uglavnom, sve ono što će vas okarakterizirati kao osobu). Iznošenju intimnih podataka ovdje nije mjesto. Vrlo je važno održati distancu i zadržati se na položaju autoriteta.
2. Ono što ću od vas tražiti
- pošten odnos
- iskrenost prema meni, sebi i roditeljima
- poštivanje kućnog reda škole
- poštivanje dogovora
- točnost
- izvršavanje obećanja i zadaća
- brigu o sebi i svojoj budućnosti
- objašnjenje okolnosti zbog kojih nešto ne možete izvršiti
- saznanje o problemu ako ga imate, a sami ga ne možete riješiti
- pristojan razgovor bez psovki i neprimjerenih riječi
- ...
3. Ono što od vas neću tražiti
- prezahtjevne zadatke (koje niste u stanju izvršiti)
- odavanje intimnih tajni
- ogovaranje prijatelja
- ogovaranje nastavnika
- tužakanje za svaku sitnicu
- ...
4. Ono što ću za vas učiniti
- braniti ako ste u pravu
- pomoći u komunikaciji s drugim nastavnicima
- braniti od svih oblika nasilja
- slušati i ČUTI vaše probleme i pomoći da ih zajedno riješimo
- ...
5. Ono što za vas neću učiniti
- podržavati u laži
- podržavati u neradu
- opraštati neodržana obećanja
- opraštati ako se ne držite dogovora i rokova
- dopustiti da budete zadovoljni minimalnim (podržavati lijenost)
- ...
6. Ono što ćemo zajedno učiniti (tekst ovisi o tijeku razgovora i prioritetima)
- razgovarati otvoreno o svakom problemu i pronalaziti rješenja
- uvažavati različita mišljenja
- ...
Zatim učenici pišu što očekuju od razrednika/razrednice i predmetnih nastavnika/nastavnica, što očekuju od sebe, što očekuju od roditelja, kako se treba ponašati izvan nastave i škole te kako misle održavati povjerenje (odnos prema imovini je sadržan u aktima škole).
Odgovore treba obraditi i pretočiti u pročišćeni tekst koji se, razvrstan po cjelinama, stavlja na istaknuto mjesto u učionici.
Tako dobijemo ˝razredni ugovor˝ koji postaje moralna obveza svakog pojedinca u razrednom odjelu.
(tekst je baziran na dijelu predavanja prof. Ksenije Matuš, savjetnice za filozofiju)