Kako pripremiti dijete za školu
Polazak djeteta u školu jedan je od važnijih trenutaka u životu cijele obitelji. Roditelji se pitaju je li njihovo dijete spremno za ono što ga u školi očekuje. Dijete spremno za početak školovanja ima pozitivan stav prema školi, raduje se tome kao dokazu svoje odraslosti. Ovaj stav treba podržavati jer olakšava učenje i prihvaćanje obveza te svladavanje poteškoća.
Ako sami nemate najsretnija sjećanja na školu, nemojte time opterećivati i obeshrabrivati svoje dijete. Od djeteta se očekuje da može podnijeti odvajanje od roditelja. Igra i druženje s vršnjacima i odraslim osobama (rođaci, susjedi, voditelji aktivnosti za djecu) tijekom predškolskog razdoblja odlična su priprema za to.
Od djeteta se također očekuje i duža usredotočenost na školsko učenje.Dobra priprema za to jest uključivanje u različite kućne obveze, sudjelovanje u igrama koje zahtijevaju poštivanje nekih pravila,ukazivanje na važnost učenja,zahtijevanje da dovrši započeto i ne odustaje ako mu od prve nešto ne polazi za rukom.
Zrelost za školu odnosi se na različite aspekte dječjeg razvoja koji omogućavaju zadovoljavanje tih zahtjeva,pa tako govorimo o tjelesnoj, emocionalno-socijalnoj i spoznajnoj (kognitivnoj) zrelosti za školu.
TJELESNU zrelost djeteta ispituje liječnik.
Dijete treba biti zdravo i zadovoljavati barem minimum standarda za visinu, težinu i tjelesne proporcije.
Osjetni organi (vid,sluh) trebaju normalno funkcionirati, ako je potrebno uz korekciju (naočale, slušni aparatić).
Tjelesna muskulatura djeteta treba biti razvijena da mu omogućava kretanje, stajanje i sjedenje bez teškoća, kao i izdržavanje novih tjelesnih napora poput nošenja školske torbe, pješačenja do škole i mirnog sjedenja u školskoj klupi izvjesno vrijeme.
Dijete treba imati razvijene navike kontrole organa za izlučivanje i normalnog hranjenja.
SPOZNAJNA zrelost
Školsko učenje koje očekuje dijete pretpostavlja određenu razvijenost
govora,mišljenja.opažanja i pamćenja te mogućnost usmjeravanja i održavanja
pažnje barem izvjesno vrijeme. Ispituje se opća intelektualna razvijenost djeteta te neke specifične sposobnosti kao što su vidna i slušna diskriminacija, grafomotorika i sposobnost opažanja.
EMOCIONALNO-SOCIJALNA zrelost
Olakšava djetetu prihvaćanje školskog života i obveza,a sve je više dokaza o njezinoj važnosti za školski uspjeh pa čak i kasnije uspjeh na radnom mjestu.
Emocionalno-socijalna zrelost znači da je dijete sposobno:
- uspješno komunicirati s vršnjacima i odraslima
- surađivati s vršnjacima i usklađivati vlastite ciljeve i želje s pravilima i ciljevima grupe
- sklapati i održavati prijateljske veze s vršnjacima
- odvojiti se od roditelja
- primjereno kontrolirati svoje postupke i osjećaje
- ustrajati u aktivnosti čak i kad i ne uspije odmah
JE LI DIJETE SPREMNO ZA POLAZAK U ŠKOLU?
DA,ako se raduje polasku i radoznalo je prema školi!
DA, ako može pažljivo slušati priču ili se koncentrirati za neko vrijeme na aktivnost koju radi(crtanje,građenje kockama,pomoć roditelju u nekom poslu,pregledavanje slikovnice)!
DA, ako može ispričati maštovitu priču ili prepričati priču koju je čulo,događaj koji je doživjelo!
DA, ako može bar do neke mjere kontrolirati svoje ponašanje i osjećaje i sudjelovati u igri vršnjaka!
Polazak u školu je normalan slijed događaja.Nije ga potrebno previše naglašavati,ali niti zanemarivati njegovu važnost.Od stava roditelja ovisi i stav djeteta prema školi i učiteljicama.
I najvažnije,dajte djetetu do znanja da vaša ljubav prema njemu ne ovisi o njegovom školskom uspjehu.