|
Razmjena
studenata
Bolonjski proces je naziv za reformu visokog
obrazovanja u Europi, a cilj mu je uspostaviti prostor visoko
obrazovanja u Europi do 2010. g. Naziv mu dolazi od ''Bolonjske
deklaracije'' koju su ministri zaduženi za visoko obrazovanje 29
zemalja potpisali 19. lipnja 1999. godine.
Njen formalni nazov je
''Europski prostor visokog obrazovanja''. Karakter Bolonjskog
procesa je nacionalan i internacionalan. Pet osnovnih dokumenata
koji su postavili temelje Bolonjskom procesu su:
-
Magna Charta Universitatum
-
Sorbonska deklaracija
-
Bolonjska deklaracija
-
Ministarsko priopćenje iz Praga
-
Ministarsko priopćenje iz Berlina
Magna Charta Universitatum
Ovaj je dokument potpisan od strane rektora 388 sveučilišta. Polazi
od uloge sveučilišta kao središta kulture, znanja i istraživanja u
prenošenju mladima znanja koje pridonosi razvoju društva. Ističe
autonomiju sveučilišta kao važan preduvjet, te neophodnost
nezavisnosti od politike i ekonomije. Magna Chartina temeljna načela
su: autonomija sveučilišta, neodvojivost nastave i istraživanja
sveučilišta, sloboda istraživanja i nestave, uloga sveučilišta u
postizanju sveopćeg znanja, te potreba različitih kultura za
međusobnim upoznavanjem.
Sorbonska deklaracija
Ovu su deklaraciju potpisala četiri ministra zadužena za visoko
školstvo u Francuskoj, Njemačkoj, Italiji i Velikoj Britaniji.
Nastavlja se na načela Magna Charte. Ističe ključnu ulogu
sveučilišta u razvoju ''Europe znanja''. Načela u Sorbonskoj
deklaraciji odnose se na mobilnost sveučilišnih nastavnika i
studenata, cjeloživotno učenje, zagovaranje dvocikličnog učenja,
bodovni sustav, raznolikost programa studiranja, te razvoj jezičnih
vještina.
Bolonjska deklaracija
Bolonjska je deklaracija ključni dokument u razvoju europskog
prostora visokog obrazovanja. Njeni konkretni ciljevi su:
prihvaćanje sustava lako prepoznatljvivh i usporedivih stupnjeva
-
uvođenje Diploma Supplemeta (dodatak diplomi),
-
prihvaćanje sustava
temeljenog na dvama glavnim ciklusima - pred-diplomskom i
diplomskom, a prvi ciklus mora trajati najmanje tri godine,
-
uvođenje
bodovnog sustava,
-
promicanje mobilnosti studenata, nastavnika,
istraživača i osoblja,
-
promicanje europske suradnje u osiguravanju
kvalitete i promicanje europske dimenzije u visokom školstvu.
Deklaracija postavlja kao rok za ispunjavanje ciljeva
2010. godinu.
Ističu se principi autonomije i raznolikosti.
Ministarsko priopćenje iz Praga
Iznosi ocjenu napretka izvršavanja ciljeva Bolonjskog procesa, te
postavlja daljnje smjernice. Ovim je priopćenje prihvaćena i prijava
Hrvatske u Bolonjski proces. U pogledu ocjene za napredak Bolonjskog
procesa, zaključuje da su ciljevi Bolonjskog procesa dobro
prihvaćeni, te da su ih potpisnici iskoristili kao osnovu za razvoj
obrazovanja. Nadalje, potvrđuje šest ciljeva Bolonjskog procesa, s
malim dopunama. U pogledu dvocikličnog učenja dodaje da bi programi
trebali imati različite orijentacije i profile radi zadovoljavanja
individualnih i akademskih potreba. Praška izjava naglašava važnost
cjeloživotnog učenja. Po prvi puta naglašava studentsku
participaciju kao ključnu u Bolonjskom procesu.
Ministarsko priopćenje iz Berlina
Potvrđuje ciljeve Bolonjskog procesa i priopćenja iz Praga. U
pogledu prihvaćanja stupnjeva, dodaje kao cilj obvezu da svaki
student koji diplomira od 2005. godine nadalje, dobiva dodatak
diplomi na jednom od važnijih europskih jezika. Glede dvocikličnog
učenja, sadrži obvezu da se do 2005. g. započne s njegovom
provedbom. U izjavi se daje podrška novom bodovnom sustavu. Za
osiguravanje kvalitete, Berlinska izjava postavlja neke uvjete koje
bi nacionalni sustavi osiguranja kvalitete morali ispunjavati do
2005. g.
Zemlje koje potpisuju Berlinski proces su:
Austrija, Belgija, Bugarska, Cipar, Češka, Danska, Estonija, Finska,
Francuska, Grčka, Hrvatska, Irska, Island, Italija, Latvija,
Lihtenštajn, Litva, Luksemburg, Mađarska, Malta, Nizozemska,
Njemačka, Norveška, Poljska, Portugal, Rumunjska, Slovačka,
Slovenija, Španjolska, Švedska, Švicarska, Turska i Velika
Britanija.
|
Jeste li
znali? |
Europska unija je ponudila Iranu trgovinske sporazume i druge poticaje pod uvjetom da odustane od razvoja nuklearnog programa. Ako Iran ne prihvati sporazum Europska unija će ga prijaviti Vijecu sigurnosti UN-a. Iran je odgovorio da ne razvija nuklearno oružje, već samo miroljubivu nuklearnu tehnologiju, od čega ne namjeravaju odustati. Za Iran se sumnja da pod krinkom civilnog programa za atomsku energiju razvija nuklearno oružje.
|
|
|