Opće upute za pisanje lektire
OPĆE UPUTE ZA PISANJE LEKTIRE
1. Uvijek piši punim rečenicama!
To znači da će se uzimati u obzir samo radovi pisani na način (primjer):
Ivan je dječak koji se znao zahvaliti za svaku učinjenu uslugu.
Bilo koji drugi oblik neće se uzimati u obzir!
(Primjer lošeg pisanja:
Ivan: dječak, stalno se zahvaljivao.
Ivan - dječak, zahvaljuje.
Itd.)
2. Nijedna tvrdnja ne smije ostati neobjašnjena!
To znači da, ako želiš reći da je glavni lik dobar, trebaš i objasniti zašto tako misliš!
Primjer: Ivan je dobar dječak jer nikad nije ulazio u sukobe.
(Poželjno je i napisati riječ koja nije tako općenita pa tako, umjesto riječi "dobar", bolje bi bilo napisati kako "nije svadljiv", "tolerantan je", "razumije druge", "voli raspraviti problem" itd.)
3. Potrudi se izbjegavati citate iz djela, osim ako se to ne traži u zadatku za pojedinu lektiru. Treba razmišljati o onome što čitaš; stoga je potrebno pisati svoje viđenje, doživljaje i razmišljanja.
3. Uvijek piši u odlomcima!
To znači da, ako pišeš o jednom liku, zadatku, razmišljanju... sve što o tome imaš reći, treba biti odvojeno od ostalih dijelova teksta.
4. Potrebno je paziti na gramatiku i pravopis jer se računa da se zadaci iz lektire pišu tijekom jednog mjeseca, a ne zadnji dan i na brzinu. Zato je važno voditi bilješke tijekom čitanja koje će se poslije uobličiti u potreban tekst.
5. Piši uredno, pažljivo i čitko jer se neuredni i nečitljivi radovi ne mogu ocijeniti dobrom ocjenom!
6. Ako se dokaže prepisivanje od drugih učenika, iz "Vodiča kroz lektiru", prepisivanje ili kopiranje s interneta, "zajedničko pisanje s prijateljem" kao opravdanje za gotovo potpuno isti rad ili rad koji napiše roditelj umjesto učenika, rad se neće ocijeniti pozitivnom ocjenom.
U slučaju sumnje provjerit će se učenikovo razumijevanje napisanog i pročitanog. Naime, učenički radovi se ocjenjuju u skladu s njegovim sposobnostima, uzrastom i potrebnim razumijevanjem teksta koji slijedi iz rada na književnim tekstovima na satovima književnosti i onoga što učenik može sam napisati na osnovi svog vokabulara i školskog znanja o pravopisu i gramatici. Sve to proizlazi iz ciljeva lektire: stvoriti čitalačke navike, razumjeti tekst koji se čita i snalaziti se u tekstu. Taj cilj se razvija i postiže postupno s godinama uzrasta i rada na satovima hrvatskog jezika i književnosti.
7. Popis lektire dobiješ na početku školske godine i nema opravdanja kako se djelo nije uspjelo naći u knjižnicama, tim više što se pazi da svi odjeli svih razreda imaju svakog mjeseca različit lektirni naslov.
8. U zadatku koji će imati najveći broj lektirnih naslova, bit će i onaj koji će od tebe tražiti da izraziš svoje mišljenje. Budi kritičan, a to znači da smiješ napisati i sve ono što ti se u djelu ne sviđa, ali je potrebno objasniti zašto, jednako kao i zašto ti se sviđa.
9. Slijedi ova pravila, čitaj i piši, slijedi svoja razmišljanja, odgovori na zadatke i bit ćeš uspješan.